unsplash.com-Annie-Spratt

קניתם דירה מקבלן, ומה עכשיו?

ככל שתקדימו בשינויים תחסכו אלפי שקלים !!!

" בחכמה יבנה בית ובתבונה יכונן " ( משלי כד)

 החלטתם לרכוש דירה מקבלן. מזל טוב. היתרונות ברורים – הדירה אליה תיכנסו תהיה דירה חדשה, "עם ריח של צבע", בתולית לטיפול, עם צנרת חדשה ולכם – תחושה טובה של הישג. מצד שני, העבודה עוד לא ממש הסתיימה…

תתחדשו על הדירה החדשה שרכשתם מקבלן. צעד חשוב וגדול. לפני שאתם מסירים פקקי שמפניה –מגישה לכם המלצות שיהפכו את תהליך הרכישה לידידותי יותר, זהיר יותר ונעים יותר ואת התוצאה – דירה מעוצבת בהתאמה אישית – למשהו להתפאר בו.

קודם כל, דירת "קבלן" היא במהותה דירה סטנדרטית. מומלץ ללוות את תהליך הרכישה עם ייעוץ מקצועי בתחום עיצוב הפנים. לעיתים מספיק ייעוץ קטן בהיקפו ולעיתים נדרש ייעוץ רחב ומעמיק יותר. בכל מקרה, ליווי מקצועי יאפשר להפוך את הדירה הרגילה לדירה אישית, מותאמת לצרכים ואסתטית. הליווי המקצועי ידע לזהות את נקודות התורפה של הדירה (ותמיד יש כאלה) ולהפוך אותן ליתרון, או לפחות לרכך אותן. חשוב להשקיע עוד מעט על מנת לקבל הרבה יותר.

הקבלנים משקיעים הרבה בעיצוב הלובאיים ובשטחים הציבוריים, על-מנת לעלות את ערך הדירות אותם רכשתם. בסטנדרט הדירות יש עוד מה להשקיע וכל דייר בוחר לעשות זאת על-פי טעמו ותקציבו.

מי שמשקיע מעל מיליון שקל בדירה, ירצה להוסיף עוד קצת בשביל איכות ואסתטיקה. השלב הראוי לנהל את המשא ומתן לגבי המפרט הוא טרם החתימה על ההסכם ולא לאחריו ומומלץ לעשות זאת בעזרת אנשי מקצוע מתאימים.

unsplash.com-Breather

המפרט הטכני אותו מציגים בפניכם עשוי להיות גמיש. כל דבר שתשיגו בשלב הזה, יחסוך לכם כסף רב בהמשך. ה"סטנדרטי" הרי אינו בשבילכם, לכן כדאי להתעקש על תוספות שממילא אתם תבקשו לבצע. גם במקום בו לא הצלחתם לשדרג, לפחות היו מודעים להוצאות שככל הנראה יתווספו לכם. נקודת ההתחלה הראשונה היא, בדיקה ועיון במפרט טכני קבלני, תוך תשומת לב למספר נקודות חשובות:

ריצופים   בדקו מה המפרט לגבי ריצוף בחדרים. פעמים רבות בחדרים הריצוף ברמה נמוכה יותר מאשר בחללים הציבוריים. דאגו שיהיה אותו ריצוף באותם גדלים, או לחילופין פרקט.

חיפויים וכלים סניטרים בדקו את מפרט החיפויים השונים והכלים הסניטאריים הניתנים לכם. מה הם המוצרים המסופקים לכם ע"י הקבלן מהספקים שונים (חיפויים,כלים סניטריים, פרקטים, גשו לספקים ובדקו מה אתם אמורים לקבל במו עינכם, במידה ותרצו לשדרג מוצר כלשהוא, בדקו מה הם הזיכויים המגיעים לכם ובהתאם לתקציבכם שדרגו,בדקו מהם עלויות מבחינת הקבלן.

סביר שתגלו כי אביזרים סניטריים (אסלות, ברזים, אמבטיות וכד') שהקבלן מציע הם ברמה נמוכה. בדקו אפשרויות לשדרג אותם. שדרגו לאסלות תלויות ולאינטרפוצים 4 דרך.

אמצעי חימום – קירור  האם תגורו בדירה ללא אמצעי חימום/קירור? סביר להניח שלא – בדקו מה הקבלן מעניק להם בהקשר זה  הכנה למזגן? מערכת מיזוג? חשמל תלת פאזי תומך מזגן? סוג פתחי המזגן ועוד. לכל אלמנט כזה משמעות כספית בהמשך. מומלץ לשדרג פתחי מיזוג לפתחי סטריפ (צרים).

במידה ורוצים אח בדירה, צריך לקחת זאת בחשבון בשלב התכנון ולעשות הכנות מתאימות.

מטבח – מטבח בדקו מה כולל המפרט לגבי המטבח – אורך הארונות, האם קיים ארון BI? גודל המשטחים, איכות החומרים, וכד'.

אלומניום – מפרט האלומיניום הניתן לכם. גוון האלומניום (בד"כ לא ניתן לשינוי), האם ניתנים תריסים חשמליים?

כמו כן ייתכן שתבצעו תכנון חלל אחר לחלוטין ובמקום חלון פתיחה ימינה תרצו את החלון בפתיחה שמאלה,לרוב ניתן לביצוע דאגו לבקש באופן מסודר ובזמן. בדקו עלויות, יכולת ביצוע מבעוד מועד,שלא יהיה מאוחר מידי.

דלתות – מפרט דלתות פנימיות הניתן לכם. ייתכן שתבצעו תכנון חלל אחר לחלוטין ובמקום דלת פתיחה ימינה תרצו את הדלת בפתיחה שמאלה,לרוב ניתן לביצוע דאגו לבקש באופן מסודר ובזמן. בדקו עלויות, יכולת ביצוע מבעוד מועד,שלא יהיה מאוחר מידי. כמו כן בדקו את צבע וסוג הדלת הניתנת לכם, ולבדוק מה עלות שדרוג דלת לגוון אחר.

חשמל – בדקו את מפרט החשמל הניתן לכם. בדרך כלל מספר הנקודות הניתן לא מספיק באמת על אף הבטחות למפרטים עשירים, אם רק נחשב את כמות הנקודות באזור המטבח והשימוש שלנו באזור זה נבחין כי נצטרך רק כאן לפחות 10 שקעים במינימום, זכרו-כל נקודה היא בתשלום. בדקו מהם העלויות הקבלניות על כל נקודה נוספת והאם הזזת נקודה היא בתשלום

אינסטלציה – מפרט האינסטלציה הניתן לכם. כמה נקודות מים מגיעות לכם? איזה אינטרפוצים מגיעים לכם, כמה ניקוזי מזגן מגיעים לכם?במידה ותרצו להוסיף נקודות מים כמו ברז למרפסת,נקודת מים למקרר עבור הקיוסק,ניקוז למזגן נוסף. בדקו את הצורך מול עלויות הקבלן לתוספות.

ישנן מערכות אינסטלציה רבות שיש לקחת אותן בחשבון בתכנון הדירה. כגון: מערכות ביוב, שלא ניתן להזיז, מערכות ספרינקלרים לכיבוי אש. מרחקים ןתקנים שיש לקחת בחשבון כגון מרחק מחוייב של אסלה מהקיר ועוד…

גבס – מפרט הגבס הניתן לכם. האם ישנן הנמכות גבס המגיעות לכם מהקבלן, מהו הסטנדרט הניתן? הוספת קרניז גבס, הנמכות גבס נוספות וכו') בדקו עלויות מול הקבלן.

צבע – גווני הצבע לקירות בדקו מה גווני הצבע לקירות והאם ניתן לשלב מספר גוונים.

שינויים – דאגו לכך שבחוזה ייכלל סעיף המאפשר לכם לבקש מהקבלן לבצע שינויים ו/או תוספות בדירה – או ללא תשלום נוסף, או בהגדרה ספציפית של עלות.

ככל שהשינןיים יעשו בשלב מוקדם יותר קח עלותם תקטן. הריסת קיר לאחר שנבנה כרוכה בהזזת תשתיות חשמל, בריצוף מחדש ופינוי פסולת.

במידה ומוחלט מראש על שינויים ותוספות למפרט המקורי, יש לתעד בכתב את הדברים שהוסכם עליהם. הזזת קירות פנימיים, תוספות/שינויים של נקודות חשמל, ויתור על מטבח קבלן והתקנה של מטבח אחר, שינויים של אביזרים סניטריים – לכל אחד ואחד מפריטים אלה יש להתייחס באופן פרטני.

בהקשר לתוספות יש לוודא ולתעד האם קיימת עמלה שעלייך לשלם בגין התוספות והשינויים ולחילופין לבדוק האם קיים זיכוי בגין דברים שמוותרים עליהם ומהו סכום זה.

 

רבים מהאנשים אינם ערים לצורך בליווי מקצועי של מעצב פנים עוד לפני חתימה על החוזה.

העין המקצועית תוכל ללוות את התהליך – להזיז את הקירות עוד טרם בנייתם, להתאים את המטבח באופן אופטימאלי, לארגן את התאורה באופן מובנה ומושכל ובקיצור – לייצר את חלל המגורים האולטימטיבי המתאים לכם. כאשר מסתיים הטיפול בחלקים הבנויים, ייעוץ נכון בשילוב פריטי הרהוט, הנוי, הטקסטיל וכד', יהיה הטאץ' האחרון להפיכת הדירה החדשה שלכם לדירה "מעוצבת".  מומלץ להתחיל עם תהליך העצוב ותכנון הדירה בשלב המוקדם ביותר, כך התועלת רבה יותר. נין להזיז ולשנות מיקום קירות עוד לפני שהקירות נבנו. כך גם לגבי נק' החשמל והאינסטלציה ואין צורך לשלם לקבלן פעמיים על העבודה.

לקבלנים נטייה לאחר במסירת הדירה – דאגו לכך שהחוזה כולל תאריך  מפורט לגבי איחור בדירה, כולל תשלום קנסות פיגורים וכולל סכום מוסכם לתשלום עבור שכר דירה חלופית.