אופרת סבון – עיצוב חדרי רחצה

"הארכיטקטורה היא מוזיקה חצובה באבן" (הנרי ג'ימס)

השינוי הדרמטי ברמת החיים, שינוי הדרגתי שחל בסגנון החיים, החשיפה למלונות, צימרים ומגזינים – כול אלה ביחד וגם לחוד, תרמו למהפך של ממש בכל הקשור לעולם עיצוב חדרי רחצה, שהוא החלל הביתי שעבר את השינוי הגדול ביותר בעשור האחרון.

חסל סדר הקיטון הקטן והצנוע שהכיל אך ורק אמבטיה לבנה, חרסינה לבנה ומגבות עם שוליים מרוטים. הדרישה לפינוק, רווחה, סגנון ספא וכמובן, עיצוב ואסתטיקה, חוצים היום גבולות ומוצאים את מקומם בבתי יוקרה, כמו גם בבתי דירות רגילים. בכל גודל ובכל תקציב אנשים רוצים לממש את החלום ולסיים את יום העמל במקום האינטימי והמפנק הזה.

מאחר ובסופו של דבר לרובנו חדר רחצה בגודל סטנדרטי, תכנון מקדים הוא תנאי הכרחי ליצירת חלל שהוא גם מפנק, גם מעוצב וגם פונקציונאלי. התחשבות בנתונים האובייקטיביים כמו: שטח החדר, מיקומו ביחס לשאר חלל הדירה, תנאי האוורור, מספר ומיקום הפתחים וגובהו, יכתיבו את התכנון הנכון והטוב.

 


השאלות המקדימות אותן יש לשאול, על מנת לנהל תכנון נכון:

מה מספר חדרי הרחצה בבית, מי המשתמשים בהם ומה הרגלי הרחצה שלהם ?

האם ברמה ההתנהלות היומיומית נדרשת שהיה ארוכה במקלחת, או שמבוצעות מקלחות מהירות ?

האם בחדר הרחצה מבוצעות פעילויות נוספות כמו גילוח, איפור וכד' ?

האם ישנם צרכים מיוחדים שאותם יש למלא: חבר משפחה בעל מוגבלות, דרישה לשילוב אמצעי חימום, דרישה לשילוב אמצעי אחסון וכד' ?

 

תשובות לשאלות אלה יכתיבו שילוב של אביזרים, פריטים ומוצרי סניטציה המתאימים באופן אופטימאלי לחיי היומיום המשפחתיים. כך למשל ניתן לוותר על אמבטיה ולהתקין מקלחון ובכך לייצר שטח עודף בחדר הרחצה ומאידך ניתן לשלב מדפים להנחת כוסות יין למי שדווקא מעדיף לשהות זמן ארוך בתוך אמבטיה מפנקת. כל משפחה והצרכים שלה.

מגוון אביזרי הסניטציה, החיפוי, הברזים והפריטים המשלימים הוא כמעט אינסופי. כל הסגנונות קיימים – כפרי, אלגנטי, מודרני וכד', כך שלכל טעם ניתן למצוא את הפריטים המתאימים לו. בכל זאת ניתן לתת מספר המלצות כלליות, הנכונות לכל טעם וסגנון אישי:

ללא קשר לסגנון האישי שנבחר, חשוב לבחור בשפה עיצובית אחת מסוימת ולצעוד איתה לאורך כל חלל הבית וגם בחדר הרחצה. במידה וחדר הרחצה צמוד לחדר השינה, כדאי להשתמש באלמנטים מעיצוב חדר השינה כך שימשיכו לתוך חדר הרחצה – למשל להשתמש באותו דיגום פרחוני, או באותו פס צבע שנבחר בחדר השינה גם בווילון המקלחת, במגבות, בשטיחון וכד'.

 

האריחים הנבחרים לחיפוי רצפת חדר הרחצה צריכים להיות מחוספסים על מנת למנוע החלקה. ככל שהאריחים בהירים יותר ובגוון אחיד, כך תהיה נראות גדולה יותר של לכלוך.

במידה ונבחרת בניית מקלחון, כדאי לזכור לשלב בתוך המרחב שלו אמצעי הנחה לפריטי הרחצה – שמפו, סבון וכד'. אין מתסכל מהושטת יד החוצה באורח קבע, על מנת להגיע לפריטים אלמנטאריים אלה.

כדאי להימנע מטרנדים אופנתיים דרמטיים, כאלה שנראים נפלא ברגע נתון אך הופכים בלתי נסבלים תוך זמן קצר. חדר רחצה לא משפצים לעיתים קרובות. כדאי לבחור בפלאטה מונו כרומטית לאלמנטים קבועים.

חיפוי רצפה וקירות, אביזרי סניטציה וכד' ואת ההשתוללות להשאיר לפריטים הנלווים ולצבע שיוסיפו עניין לחלל, אך גם ניתן יהיה להחליף אותם בקלות.

אחסון הוא אלמנט יסודי בחדר הרחצה – הן מבחינת השימוש השוטף והן מבחינת אחסון לזמן ארוך יותר. גם אם חדר הרחצה קטן יחסית, חשוב ליצר שטחי אחסון מספיקים לצרכים.

בין אם נבחר עיצוב היי טקי בקווים נקיים, צבע בהיר וחומריות של זכוכית/נירוסטה ובין אם נבחר סגנון כפרי המשלב עץ ודיגומים פרחוניים,

עיצוב חדרי רחצה בעידן העכשווי אינו שלם ללא אביזרים נלווים – סלסילות, נרות, פריטי נוי, מגבות תואמות, בקבוקוני שמנים – במידה ובטעם אלא ישלימו את מראה חדר הרחצה.

טיפים

כדאי לתכנן פתחים רחבים ככל האפשר על מנת ליצר אוורור מקסימאלי.

בחדר הרחצה ניתן ואף נאה לשלב צמחיה הנהנית מתנאים טרופיים של לחות וחום.

ככל שחלל חדר הרחצה קטן יותר רצוי להעדיף גוונים בהירים היוצרים תחושה של אור ופתיחות.

בעת הריצוף/חיפוי כדאי להקפיד על איטום הפוגות (המרווח בין האריחים) למניעת חלחול מים.

בחדר רחצה קטן ניתן למקם ברז בצד הכיור, על מנת לחסוך מקום.

במידה והשטח מאפשר, מומלץ להתקין שני כיורים לנוחות השימוש בשעות הלחץ.

על מנת ליצור אווירה טובה ואיכות אורית גבוהה, מומלץ ליצור לפחות שתי נקודות תאורה – אחת מעל המראה ואחת מהצד, על מנת למנוע הצללה של הפנים.

חשבו על הפינוקים הרצויים מבעוד מועד – חיבור למערכת שמע, התקנת טלוויזיה, חימום תת רצפתי וכד'.

פינוק וסגנון חיים חשובים אבל חסכון במים עוד יותר – דאגו להתקנת חסכמים על הברזים ולאסלות דו כמותיות – כך תחסכו כשליש מתצרוכת המים.

 

שכשוך נעים.