unsplash.com-Riccardo-Annandale

ויהי אור

"האלמנטים הארכיטקטונים הם האור והצל, הקיר והחלל " (לה קורבוזיה)

"אור" – מילה שאיננה רק הגדרה פיסיקאלית, אלא מטפורה לכל מה שטוב, חיובי ונכון, ההפך מה"חושך" הסוגר והמאיים. האור טוב לבריאותנו – הפיסית כמו גם הנפשית. לפיכך, תאורה נכונה בחלל הפנים, לא רק משמשת כאמצעי פונקציונאלי הכרחי, לא רק מחמיאה ומבליטה את המרכיבים שונים במרחב – פריטי ריהוט, ריצוף, אביזרי נוי וכד' אלא משרה אווירה כללית של אנרגיות טובות וחיוביות.

הבנה זו הופכת את תכנון התאורה לחלק אינטגראלי מתכנון עיצוב הפנים, תוך שימת לב לצבע האור, פיזור האור וכמובן גם ממד החיסכון.

לאור הבנה זו של חשיבות תכנון התאורה, כדאי להקדיש תשומת לב למספר מרכיבים הכרחיים בתהליך התכנון:

ראשית יש להסתכל על מרחבים השונים בחלל ולנסות ולדמיין ולשער את המצופה מתחום התאורה בכל מרחב כזה. יש לקחת בחשבון את מבנה החלל, גובה התקרה, גודל החלונות ומיקומם, צרכים ייחודיים לכל מרחב וכד'.

את התאורה חשוב לתכנן בהתאם למיקום הרהיטים, התמונות, האוספים, כך שהתאורה נבנית באופן ממוקד סביב אזור/פונקציה פרטניים.

לתאורה כוח עצום והשפעה מכרעת על יצירת האווירה בחלל. רצוי להחליט איזו אווירה מבקשים לייצר – רכה ורומנטית, עזה ודרמטית, ממוקדת ופונקציונאלית וכד' ועל סמך החלטה זו לתכנן את התאורה.

בעת תכנון התאורה יש להתייחס להשפעת הגומלין הקיימת בין התאורה לחלל, לצבעים, למשטחים, לפתחים, לרהיטים ולאביזרים השונים בחלל.

צבעים כהים בולעים אור. במידה והחלל משופע ברהיטים ו/או קירות בצבעים כהים יש לתגבר את עוצמת התאורה לעומת חללים בהירים.

אלומת אור הנזרקת מלמטה למעלה (למשל על קיר עם טקסטורה) יוצרת משחקי אור וצל ומוסיפה ממד דרמטי.

תאורה המבוססת על גופי תאורה עיליים המכוונים כלפי מטה, משטיחה את החדר ומנמיכה את החלל, לעומת תאורה הפונה כלפי מעלה המעניקה תחושת מרחב וגודל.

תאורה נכונה, מעניינת ואפקטיבית תשלב בין מספר מוקדים תאורה, בעלי רמות הארה שונות (שימוש בדימרים). רצוי להרבות בקבוצות הדלקה ולשלב הן תאורה נסתרת והן גופי תאורה גלויים ודקורטיביים.

אזורי עבודה – מטבח, חדר רחצה, חדר מחשב וכד' – נדרשת הקפדה על מבנה התאורה, על מנת לאפשר עבודה נעימה, ללא אלמנט של הצללה.

חדרי ילדים  – כדאי לזכור שמדובר על חדרים מולטי-פונקציונאליים (גם שינה, גם שעורי בית, גם אירוח וכד'). את התאורה כדאי לתכנן ולפצל על פי הפונקציות השונות.

חדרי עבודה    יש להקפיד על תאורה מרכזית טובה וחזקה, משולבת בתאורת שולחן נכונה.

חדרי רחצה – בחדרי הרחצה כדאי להתקין שתי נקודות אור לפחות – תאורה עילית מעל הכיור/מראה וכן מהצדדים, על מנת למנוע היווצרות הצללה.

 

את חלל המדרגות כדאי להאיר בגופי תאורה שקועים בקיר, המסמנים את מהלך המדרגות – גם כאן כדאי להתקין מפסק בתחתית המדרגות ומפסק נוסף במעלה המדרגות.

בחירת גופי התאורה הדקורטיביים צריכה להיעשות בקפדנות, מאחר ונוכחותם בחלל היא דומיננטית. גופים אלה כדאי להתאים לשפת העיצוב שננקטה במהלך עיצוב הפנים כולו – מודרני, קלאסי, היי-טקי, כפרי וכד', על מנת לייצר הרמוניה עיצובית.

אחת המגמות הבולטות בתחום התאורה היא תחום ה"תאורה הירוקה". במדינות אחדות בעולם כבר הוצאו נורות הליבון הסטנדרטיות מחוץ לחוק והמגמה העולמית צועדת לכיוון של תאורה שהיא חסכונית בצריכת חשמל ובעלת אורך חיים ארוך. כיום, נורות ה- LED, והנורות הפלורוסנטיות המתוחכמות הן הנורות החסכוניות ביותר הנכללות בתחום התאורה הירוקה. לכל אחת מנורות אלה יתרונות וחסרונות שונים (מחיר, צבע האור וכד'). נורות פלורוסנטיות מסורתיות, לדוגמא, מאופיינות בצבע אור קר ובתכונת ריצוד (עקב הפעלתן על ידי משנק) ועלולות להיות לא מומלצות באזורים שונים בחלל הביתי. לפיכך, רצוי להתעדכן בתחום דינאמי זה, על מנת להתאים את הנורות המתאימות ביותר לצרכים בשילוב עם התחשבות בנושא החיסכון באנרגיה, בהתאמה למגמת הקיימות העולמית.

תאורה היא תורה בפני עצמה בתחום עיצוב הפנים שהשפעתה על מראה הבית והתאמתו לצרכים ולהתנהלות היומיומית היא מכרעת. לכן, רצוי ואף כדאי להקדיש לתחום זה תשומת לב מיוחדת בעת תכנון השיפוץ/הבניה, על מנת לקבל תוצר מרהיב חזותית, נכון פונקציונאלית וחסכוני.